متابولیسم و سرعت سوخت و ساز، بدون توجه به اینکه چه بدنی دارید، کلید وزن کم کردن سریع است. چنانچه متابولیسم سریعی داشته باشید، مشکلی با لاغر ماندن ندارید. ممکن است همیشه گرسنه باشید یا حتی مشکل ثابت نگه داشتن وزن داشته باشید. فردی که متابولیسم کندی دارد، حتی اگر یک وعده در روز هم بخورد ممکن است در همان وضعیت بماند و یا حتی چاق هم بشود.

اگر متابولیسم کندی داشته باشید نمی توانید تمام کالری هایی را که مصرف کرده اید، بسوزانید. غذایی که خورده اید، آنجا می ماند و سرانجام موجب چاقی می شود. در واقع، متابولیسم کند با سرعت کمتری غذا را به انرژی تبدیل کرده، غذا سوخته نمی شود و موجب ذخیره آن و در نتیجه چاقی می شود. چنانچه متابولیسم بالایی داشته باشید، می توانید بیشتر بخورید بدون آنکه اضافه وزن پیدا کنید.

خبر خوب اینکه اهمیتی ندارد با چه نوع متابولیسم به دنیا آمده اید. متابولیسم قابلیت برنامه ریزی را دارد. در ادامه پنج عامل اصلی تاثیرگذار بر متابولیسم و هضم سریع تر غذا را بررسی می کنیم:

  1. ژنتیک
    متاسفانه، این موضوع که برخی افراد با متابولیسم کندتر نسبت به بقیه، به دنیا می آیند، واقعیت دارد، اما ژنتیک بزرگترین عامل نیست و براحتی می تواند از بین برود. می توانید با استفاده از غذاهای مشخص و تمرین های معین، متابولیسم را سریع تر کرده، در نتیجه چاقی را از بین ببرید.
  2. سن
    عامل دیگر، سن است. زمانی که مسن تر می شویم، متابولیسم بدن به سمت کند شدن می رود. زمانی که جوان هستیم، هر چیزی را که بخواهیم، می خوردیم و هرگز گرمی اضافه وزن پیدا نمی کنیم؛ اما، پس از بدنیا آوردن فرزند اول یا رسیدن به چهل سالگی، وزن شروع به زیاد شدن کرده، ناگهان متوجه می شویم که حفظ بدنی لاغر و زیبا که در زمان جوانی داشتیم، سخت تر و سخت تر می شود.
  3. میزان فعالیت در نوع زندگی شما
    با بالا رفتن سن، فعالیت های فیزیکی کمتر شده، متابولیسم کندتر می شود. تمرین اثر مستقیم روی سرعت متابولیسم دارد، مخصوصا تمرینات قلبی-عروقی. اما، باید به صورت کاملا صحیح انجام گیرد تا توانایی بذن در سوزاندن چربی را به بیشترین حد برساند و این الزاما به معنی سخت کار کردن نیست.
    میزان بافت های عضلانی، روی سرعت متابولیسم اثر می گذارند. عضلات، کالری بیشتری مصرف می کنند، پس ، هر چه عضلات بیشتری داشته باشید، کالری بیشتری می سوزانید. نتیجه اینکه، هر چه کالری بیشتری بسوزانید، کالری کمتری ذخیره می شود. زمانیکه به بزرگسالی برسید، هر ساله تقریبا نیم گرم از بافت عضلانی را از دست می دهید (مگر اینکه فعالیت هایی برای حفظ عضلات انجام دهید). اگر این اتفاق  بیفتد، بدن توانایی سوزاندن کالری را از دست می دهد و به این معنی است که متابولیسم کند خواهد شد.
  4. غذایی که می خورید
    اینکه چه چیزی بخورید تا به سرعت تبدیل به انرژی شود، مهم است. متاسفانه، بسیاری از غذاهایی که در رژیم غذایی به عنوان پایه است، موجب کاهش توانایی یا حتی توقف متابولیسم می شوند. چیزهایی که قند زیاد دارند، مانند: نوشابه، آب میوه، شیرینی ها و حتی غذاهایی که از نان یا خمیر تهیه شده اند و به خصوص زمانی که به همراه ترکیبات اشتباه در غذاها مصرف می شوند، موجب آزاد شدن هورمونی در بدن شده که تبدیل غذا به انرژی را متوقف کرده، در نتیجه، شروعی برای چاقی است؛ این هورمون انسولین نام دارد که به شکل مستقیم با قند موجود در خون در ارتباط است. انسولین موجب می شود که بدن به جای سوزاندن چیزهایی که می خورید، آنها را ذخیره کند.
  5. رژیم غذایی
    مشکل بزرگ دیگر بیشتر افرادی که اضافه وزن دارند، رژیم غذایی نامناسب است. هنگامی که شروع به کاهش میزان کالری غذایی می کنید، متابولیسم کند می شود؛ به همین دلیل، هربار که رژیم می گیرید، سپس آن را بعد از مدتی قطع می کنید، مانند قبل شروع به پرخوری کرده، تمام وزنی که از دست داده اید، حتی معمولا بیشتر از آن را دوباره کسب می کنید.

منبع: تناسب اندام بانوان در 6 هفته- مه پری قاسم نژاد، سعیده ایرانی صفت

Share This